پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227210
افزايش بودجه سياستهاي ابلاغي رهبري در فناوري
تاریخ انتشار : 1395/09/15 11:35:57
نمایش : 1228
بودجه سياست هاي کلي علم و فناوري ابلاغي مقام معظم رهبري در لايحه بودجه سال ۹۶ به ميزان ۹۰ هزار ميليارد ريال اعتبار ديده شده است که بايد توسط سازمان مديريت ميان دستگاههاي مرتبط توزيع شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، دولت در لايحه بودجه سال ۹۶ نيز موضوع اجراي بند ۸-۲ سياستهاي کلي علم و فناوري ابلاغي مقام معظم رهبري را براي دومين سال متوالي مدنظر قرار داده است و اين بار نيز رديف جداگانه اي براي آن در نظر گرفته است.

سهم ۹۰ هزار ميليارد ريالي براي اجراي سياست هاي کلي علم و فناوري

در بودجه سال ۹۵ ميزان بودجه اجراي سياست هاي کلي علم و فناوري ۷۰ هزار ميليارد ريال بود که اين ميزان در لايحه بودجه ۹۶ به ۹۰ هزار ميليارد ريال افزايش يافت.

بودجه اين بخش در ۷۳ رديف در لايحه ديده شده است و در بند ۷۴ تاکيد شده است که افزايش اعتبارات دستگاه هاي پژوهشي و فناوري در ۲۰۰ رديف آمده است که اين افزايش اعتبار به منظور پيشتازي در عرصه هاي علم و فناوري به ارقام جدول ۷ قانون اضافه مي شود. 

در اين بخش به منظور فعاليت هاي علمي و پژوهشي شاخص و پيشرو دانشگاه ها و موسسات آموزشي عالي و پژوهشي کشور براي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ۸ هزار و ۶۲۰ ميليارد ريال، براي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي ۲ هزار و ۹۶ ميليارد ريال و براي وزارت جهاد کشاورزي ۲ هزار و ۶۴ ميليارد ريال بودجه در نظر گرفته شده است.

در اين بخش به منظور حمايت از فعاليت هاي علمي، پژوهشي و فناوري پروژه هاي اقتصاد مقاومتي ۷ هزار و ۱۶۰ ميليارد ريال بودجه ديده شده است.

اعتبار بودجه وزارت علوم در بخش به روز آوري منابع و تجهيزات پژوهشي دانشگاه ها و مراکز پژوهش و فناوري و طرح هاي کلان ملي و وزارت بهداشت در بخش به روز آوري منابع و تجهيزات پژوهشي به ترتيب ۸ هزار و ۶۰۰ ميليارد ريال و يک هزار و ۹۲۰ ميليارد ريال است.

بودجه حمايت از توليد دانش بنيان، طرح هاي کلان و ستادهاي راهبري در حوزه معاونت علمي و فناوري رئيس جمهور در اين بخش ۷ هزار و ۲۰۰ ميليارد ريال است.

همچنين در اين بخش براي پرداخت تعهدات معوقه بين المللي مراکز پژوهشي و فناوري کشور بودجه ۴۵۰ ميليارد ريالي در نظر گرفته شده است.

در لايحه بودجه سال ۹۶ و در جدول علم و فناوري سياست هاي کلي نظام براي اجراي طرح هاي مربوط به توليد ۱۵ نوع داروي درمان سرطان، ام اس و ديابت، طرح هاي پژوهشگاه رويان، پژوهشکده فناوري هاي نوين ابن سينا و پژوهشگاه شيمي و مهندسي شيمي مشمول دريافت اعتباري معادل ۳۰۰ ميليارد ريال شده اند.

براي فعاليت هاي پژوهشي مرتبط با آلودگي هوا ۲۰۰ ميليارد ريال بودجه در نظر گرفته شده است.

از جمله بخش هاي مورد توجه در اين بخش، بودجه ۳۰۰ ميليارد ريالي براي اجراي مصوبات حمايت از نخبگان است.

همچنين در اين بخش کمک به افزايش توان علمي دانشگاه ها و واحدهاي پژوهشي داراي کيفيت برتر - موضوع پروژه هاي اقتصاد مقاومتي يک هزار و ۹۵۰ ميليارد ريال اعتبار بودجه و کمک به افزايش توان علمي دانشگاه ها و واحدهاي پژوهشي مناطق کمتر توسعه يافته يک هزار و ۱۰۰ ميليارد ريال اعتبار بودجه دريافت مي کنند. 

در اين بخش براي کمک به تکميل فضاهاي نيمه تمام پژوهشي و فناوري سه وزارتخانه علوم، بهداشت و جهاد کشاورزي به ترتيب ۳ هزار ميليارد ريال، ۶۱۸ ميليارد ريال و ۴۲ ميليارد ريال بودجه ديده شده است.

از رديف هاي قابل توجه در اين بخش اختصاص بودجه به فعاليت هاي مربوط به ترويج علم، ساخت فيلم و ارتباطات علمي به زبان ساده، تقويت ذخاير توارث ژنتيک و بانک هاي ژن ملي کشور، حمايت از توسعه مهندسي ژنتيک و انجام مطالعات و پژوهش هاي استاندارد سازي و تجاري سازي محصولات تراريخته است. 

اختصاص بودجه براي اقيانوس پيما، رصد خانه ملي و چشمه نور ايران

براي بهره برداري از اولين شناور تحقيقاتي اقيانوس پيماي کشور نيز ۱۰۰ ميليارد ريال بودجه در نظر گرفته شد.

همچنين براي دو طرح مهم حمايت از ايجاد رصد خانه ملي و حمايت از طرح چشمه نور ايران در پژوهشگاه دانشهاي بنيادي در مجموع يک هزار و ۲۰۰ ميليارد ريال بودجه اختصاص يافت.

حمايت از جذب دانشجويان خارجي در دانشگاه ها و مراکز پژوهشي و جذب اساتيد خارجي مشمول بودجه ۴۵۰ ميليارد ريال، تحقق قطب هاي علمي کشور مشمول بودجه ۷۰۰ ميليارد ريال و مرجعيت ملي ايمني زيستي مشمول بودجه ۳۰ ميليارد ريال و حمايت از انجمن هاي علمي مشمول بودجه ۵۰۰ ميليارد ريال است.

جداول مربوط به اعتبارات موضوع اجراي بند ۸-۲ سياستهاي کلي علم و فناوري ابلاغي مقام معظم رهبري (ارقام به ميليون ريال است)

بر اساس لايحه بودجه سال ۹۶، اعتبارات مندرج در اين جداول توسط سازمان برنامه و بودجه کشور توزيع و پس از ابلاغ اعتبار و مبادله موافقتنامه اقدام شود.

منبع:مهر

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html